• Ingen träning 30/4

    Hej på er! Vill bara meddela att det inte blir någon träning 30/4. Vi siktar istället på 14/5. /Jamie och Ronnie Målvaktsträning 27 apr 2023 0kommentarer
  • Instruktioner stationer 6,7,8,9

    Station 6: Våfflor & popcorn När ni anländer till stationen stämmer ni av vad som behöver göras. Se till att bordet ställs iordning och är ordentligt uppmarkerat med skylt ”våfflor”. Säkerställ att tillräckligt med våffeljärn finns framtaget och att alla varor för försäljning har hämtats ut från kiosken. (Drickor, festis, kaffe i termosar, mjölkkanna, sylt, våffelsmet, muggar, papperstallrikar, plastbestick) Blanda våffelsmeten enligt instruktion på förpackningen. Stora kärl finns för smeten (i kiosken). Försäljning av kaffe, dricka och våfflor enligt prislista som finns på plats. Se till att betalning görs enligt nedan bild och att den märks med Våfflor. När passet är slut är det Ert ansvar att se till att allt är rent och snyggt. De som har de sista passen i schemat städar undan och hjälper till att avveckla sin station. Popcorn Popcornmaskinen poppar ganska långsamt, tar minst fem minuter per omgång. Lägg i en klick olja i ”kastrullen” och lösa popcornkärnor, tryck igång på symbolen för poppning. Poppar ut popcorn ur kastrullen ner i själva popcorntrumman så småningom. När den poppat klart omgången, vänd runt ”kastrullen” – obs om popcorn ligger kvar i kastrullen med värmen på så bränns de! Salta popcornen i trumman, när vi har lösa popcornkärnor är de inte smaksatta i förväg. Stäng av kastrullen, förbered ny omgång med olja och popcorn innan du slår igång den igen 😊 Station 7: Parkering Ni ansvarar för att trafiksituationen fungerar under cupen och dirigerar besökare till rätt plats. Ta gärna med en reflexväst att ha på dig! Västar finns även att låna i klubbstugan. Spärra av infarten till brandstationen. Rekommendera anländande gäster att släppa av barnen och sedan åka för att parkera. Hänvisa anländande bilar till parkeringarna i området (ha kartor redo för att visa var parkeringarna ligger): Kring vallen ca 80 platser totalt Storegård ca 100 platser totalt (SMS) Brasebacken pendelparkering 12st Hossabergsvägen/Jordmossevägen flera gäsparkeringsplatser + omärkta och märkta P-platser ca 40 st totalt Äventyret 35 platser Öjersjö Brunn ca 60 platser Partillebos områdeskontor 63 platser Padelborgen (via cykelväg mot Landvetter) Boende i Öjersjö uppmanas ställa bilen hemma! När passet är slut är det Ert ansvar att se till att allt är rent och snyggt. De som har de sista passen i schemat städar undan och hjälper till att avveckla sin station. OBS! Ingen får parkera på brandstationen!! Placera en p-vakt vid/i nära anslutning till brandstationen för att omedelbart kunna avvärja detta. Station 8: Lotteri (N/A 2022) Första gruppen för dagen ansvarar för att iordningställa stationen: Hämta prisskyltar som finns i klubbhuset. Hantera växelkassa. En växelkassa med 200 kr ska finnas på plats vid uppstart av stationen Ställ ut bord och plocka ut lotterivinsterna och en soptunna för nitlotter etc. Reglerna: Lotterna kostar 5kr/lott eller 5 för 20kr. Vinst på varje jämt 10-tal. 10, 20, 30 etc. Om möjligt, försök få någon/några ungdomar i klubben att gå runt och sälja lotter bland publiken. Skicka med dem Swish-kod på lapp. Sista gruppen för dagen ansvara för att plocka undan allting. (Sista gruppen på lördagen meddelar cupansvarig hur många priser som finns kvar). Station 9: Skadeansvarig Hämta förbandsväska i cafét Se till att vara tillgänglig under dagen, behöver ej vara på plats men tillgänglig för konsultation på telefon samt för att snabbt komma till planen för att ta hand om eventuella skador. Säkerställ att telefonnummer till skadeansvarig är lättillgängligt för cupgeneralen och sekretariatet. F-15 26 apr 2023 1kommentar
  • Instruktioner stationer 3, 4, 5

    Station 3: Grill När ni anländer till stationen tittar ni igenom menyn noga och stämmer av vad som behövs förberedas. Första gruppen ställer i ordning stationen med tält och bord samt startar grillen (gasol). Se till att allt finns på plats. Det ska finnas sallad, lök, tomat, hamburger-dressing, ketchup, hamburgerbröd, hamburgare / vegetarisk burgare, hamburgerpapper och dricka på plats. (Glutenfritt bröd ska finnas i frysen och tas fram på förfrågan) Ta fram en stor kastrull/kantin för att hålla grillade hamburgare varma i grillstationen. Räkna med att man i pauser kan sälja 50-70 hamburgare på 10 minuter. Se till att det finns uppskuren sallad i påsar i kylen inne i caféet och förbered mer vid behov – OBS, det är Ert och inte caféansvariges ansvar att skära upp sallad till grillen. Börja med detta tidigt under dagen och utnyttja lugna stunder. När passet är slut är det Ert ansvar att se till att allt är rent och snyggt och att soporna slängs. Sista gruppen släcker grillen och städar när dagen är slut. Sista gruppen på lördagen tar fram fler hamburgerbröd ur frysen vid behov. (Räkna ca 500 bröd per dag vid 100 anmälda lag och skapligt väder) Se till att betalning utförts enligt bild och att betalningen är märkt med Grill. Station 4: Café (samarbetar med station 5 cafévagn) När ni anländer till caféet stämmer ni av vad som behövs göras. Mer info finns i cafeguide som är uppsatt på kylen. OBS! Börja brygga kaffe omgående!! Sätt på kaffe, dosering står på maskinen. Tänk på att det tar ca 15 min att brygga en kanna så börja brygga och fyll på i termosar. Fyll upp ALLA termosar direkt på morgonen och fyll på kontinuerligt under dagen. Mat och annat som ska förberedas: Förbered termosar med kaffe till våffelstationen också. Kaffe ska alltid vara på gång i bryggaren – kontrollera att termosarna är påfyllda. Sätt på korven och ta fram korvbröd ur frysen (låt tina i rumstemperatur i försluten påse) om det inte finns några framme. Sätt ut senap och ketchup utanför luckan. Korven finns i frysen, ta fram ett 10-tal åt gången för att undvika svinn. Korven ska kokas i vatten på låg värme, annars spricker de. Kokt korv ska alltid finnas på spisen. Lägg regelbundet i ny. Sätt på ugnen på 200 grader och förbered bullar, de finns i frysen. De läggs på plåtar med bakplåtspapper och behöver vara inne ca 18-20 minuter på plåt mitt i ugnen. Kolla av när de ser färdiga ut, känn av att de gräddats klart i mitten, titta på undersidan. Säkerställ att nya alltid är på gång. Notera att bullarna ofta har bra åtgång och tar tid att färdigställa. Se till att dricka och festis finns på kylning i kylen, sortera efter utgångsdatum! Reserver av drickor, kaffe etc finns bakom dörren till cafet, samt i förråd dit styrelse/kansli har nyckel. Lås upp glassfrysen, nyckel hänger inne i caféet. Ställ fram kaffe- och temuggar, mjölk i portionsförpackningar och socker framför luckan. Ställ också fram bullar samt brickor. Koka upp tevatten och ha en termos klar (märkt termos för tevatten). Prislista finns på plats. Se till att ha både på insidan (för personal) och utsidan (för kunder) När ni anländer till stationen ska det finnas en växelkassa på plats med summa noterad på en lapp. Öppna stora luckan och sätt ut godis- och kak-sortimentet samt kaffetillbehör och termos med varmt vatten till te i öppningen samt på stålställningen utanför. Prislistor finns på väggen utanför stora luckan samt inne i kaféet, sätt även upp en utanför lilla luckan på en nål. Prislistor och Swish-skyltar sätts ut. Vi stängning tas de in igen och tejpen tas av och slängs. Lägg skyltarna på hyllorna under stora luckan. Se till att betalning utförts enligt bild och att betalningen är märkt med Café Se till att ni torkar av ytorna i kaféet samt utanför luckorna så att det hålls rent och snyggt. Dörren in till kaféet skall hållas stängd - var alltid en person inne i köket, det hanteras mycket pengar! När passet är slut är det Ert ansvar att se till att allt är rent och snyggt. Fräscht i caféet och klubbstugan Släng soporna De som har de sista passen i schemat städar undan och hjälper till att avveckla sin station. Stängning: När eventet är slut för dagen, räknar två personer gemensamt pengarna, ta rätt summa till växelkassan och lägg i kuvertet, resten läggs i förslutningsbar påse som ni hittar på hyllan under micron. Förslut påsen, utanpå skriver ni: summan, datum samt era namn och namnteckningar. Påsarna läggs i skåpet med engångsartiklar ovanför micron. Slutstädning: Ta in allt igen, diska termosar och allt annat som använts, torka av kaffemaskinen samt alla ytor (Använd Dax Ytdesinfektion), sopa golvet och ta ut soporna. Kolla av toaletter igen och töm papperskorgar som blivit fulla samt sätt i nya påsar (finns i städskrubben). Om det är fullt i den gröna soptunnan ställs säckarna in i den blå containern på utsidan. Lås alla fönster och dörrar. OBS! Även personer på andra stationer förväntas hjälpa till med stängningen när de är klara med undanplockning av egna stationen. Station 5: Cafévagnen Vår cafévagn är ett mobilt café som rullas ut på vallen och säljer varor. OBS att vagnen inte får plats i hissen utan behöver fyllas på nedervåningen. Café och cafévagnsbemanning samarbetar och hjälps åt att fylla på i vagnen under dagen, göra kaffe osv. Fyll på varor på cafévagnen enligt prislista som är på vagnen. Parasoll för vagnen finns bredvid vagnen i samma förråd. Viktigt att ta med en liten burk med växelkassa på cafévagnen då barnen ofta har kontanter att handla för. Vid glassväder – ta med den ljusgrå stora kylväskan och fyll med glass, dock enbart några sorter. OBS viktigt att överbliven glass som tas ur stora boxen och läggs i kylväskan läggs tillbaka i boxen utan separat i frysen inne i cafet. Enbart glass som inte har varit ute i kylväska ska vara i stora glassfrysen. Tips – dela gärna telefonnummer mellan cafevärdar så att ni enkelt kan kommunicera med varandra mellan cafévagnen och köket tex när något är slut på vagnen. Tänk på att ta med en sopsäck för att kunna hänga fast vid sidan av vagnen för enkel skräpsamling. F-15 26 apr 2023 0kommentarer
  • Instruktioner station 1&2

    Station 1: Cupgrupp Hela gruppen är ansvarig för att cupen flyter och allt fungerar enligt plan, samt är redo att fatta beslut om det skulle behövas. Tävlingsledning Cupgruppsrepresentant ska finnas på planen som tävlingsledare och har till uppgift att hålla koll på fältet. Ansvarar för att starta och avsluta dagen. Hälsa välkomna Påminn att det är ungdomar som dömer och att alla stöttar domarna Hantera protester Hantera protester m.m. av cupkommittén. Vid klagomål på planen/området, hänvisa till Partille kommun som vi hyr av. Koordinera domare Ha förteckning över domarbemanning samt reservlista och kontaktuppgifter tillgängliga, vara redo att ringa in resurser om någon uteblir. Hjälpa till att få fram utrustning till domare (ska finnas i klubbstugan) Ring in sjukvårdare vid behov, eller bistå med kontaktuppgifter till den personen. Stötta övriga roller inom ”jourhavande cupgeneral” utifrån behov. Arbetsledning mat och service Arbetsledare för mat/service leder arbetet i kiosk/grill/våfflor, styr arbetsfördelning och arbetsleder dem som bemannar station ”support mat och service”. Inventera regelbundet mat och hygienartiklar och om mat och andra tillbehör tar slut ta ansvar för att koordinera snabba inköp. Inköpen under dagen görs primärt från Snabbgross Gamlestan (Vi har konto där) alternativt om det krävs från ICA Landvetter (inköp med pengar från kiosken och kvitto läggs då i kioskens kassa). Koordinera föräldraresurser. Ha förteckning över föräldrar som bemannar stationerna tillgänglig, inklusive kontaktuppgifter. Var redo att ringa in resurser om någon uteblir. Säkerställ att personal på olika stationer flyttas runt utifrån behov, t.ex. för att bemanna upp på tungt belastade stationer. (Notera t.ex. att parkeringen kan vara problematisk tidigt på dagen och vid lunchtid. Kiosken är hårt belastad periodvis, etc.) Koordinera så personer på första föräldrapassen startar upp stationen utifrån instruktioner och ser till att plocka fram, ställa i ordning där det behövs. Vid stängning: Säkerställ att alla på föräldrapassen hjälper till att röja undan sina stationer och hjälper andra att röja undan på sista passet för dagen. Allt ska vara undanplockat, städat och iordningställt. Kiosken och klubbstugan kräver mest tid, så upplys personer på andra stationer om att gå dit när de är klara med undanplockning av den egna stationen. Övrigt, cupgrupp Stöttar upp samt instruerar vid respektive station utifrån behov. Översyn på hela området så allt flyter på och ser snyggt och rent ut. I klubbstugan: Kolla att toaletterna och omklädningsrummen är fräscha. Töm papperskorgar på toaletter och övriga huset. Fyll på med toapapper, handtorkpapper och tvål vid behov, samt Torky i café. (Material förbereds i trapphuset bakom cafet och finns i övrigt i de låsta förrådsrummen som styrelse/kansli har nyckel till) Gå runt på området och besök samtliga stationer regelbundet. Släng / töm sopor, byt sopsäckar där det behövs Stäm av så allt fungerar vid varje station Håll planen ren från skräp Ni ansvarar också för att i övrigt se till att cupen fungerar enligt plan genom att driva cupgruppens frågor på plats. Station 2: Anmälan, Information och Sekretariat Ni är ansvariga för att hälsa gästande lag välkomna och att dela ut information om cupen Lagen får rätt antal medaljer baserat på hur många spelare laget har. Fråga respektive lags tränare vid anmälan i sekretariatet om hur många spelare/medaljer som behövs. Välkomst/informationsmail är utskickat if förväg, kopia finns i sekretariatet. Bocka av lagen på anmälningslistan - skulle något lag saknas är det viktigt att ha koll på det i sekretariatet och ta med det i spelschemat samt meddela andra berörda lag. Meddela till cupgeneral ifall något lag uteblir. Ni är ansvariga för att starta och avsluta alla 5-manna matcher. Under alla pauser ansvarar ni för att spela musik via Spotify. OBS! ÖIF har nolltolerans för svordomar samt kränkande texter (på samtliga språk). I samband med första passet, se till att medaljer finns på plats samt att elektrisk utrustning fungerar. Hjälp till att plocka fram och ställ iordning utifrån behov. När passet är slut är det Ert ansvar att se till att allt är rent och snyggt. De som har de sista passen i schemat städar undan och hjälper till att avveckla sin station. Ni ska ge ut följande information via högtalarna: ”5 minuter kvar” - se till att lagen är på väg till planen ”1 minut kvar” - lagen ska vara på plats vid planen De sista 10 sekunderna räknar ni ner ”10, 9, 8 ….3, 2, 1” så att alla vet när matchen tar slut. OBS: matchen tar slut vid slutsignal oavsett straff eller frispark. ”1 minut kvar till nästa match” - de spelare som ska påbörja en match stannar på planen medans alla andra lämnar. Räkna ner från 10 till matchstart. F-15 26 apr 2023 0kommentarer
  • Inför Öjersjö Cup 6-7 maj

    Hej alla föräldrar och ledare i P/F 2014, 2015 & 2016, Nästa helg är det dags för Öjersjö Cup 3v3 & 5v5 och vi ser fram emot en riktig fotbollsfest i Öjersjö! Till alla föräldrar som ska jobba under cupen vill vi dela lite praktisk information. För er som har första passet på morgonen (start kl 07), har vi två olika samlingsplatser. Observera att det är superviktigt att ni kommer i tid, vi är en väldigt liten planeringsgrupp som är där innan och vi kommer behöva allas hjälp med att bygga sarger/planer och rigga upp alla stationer innan cupen drar igång. Redan kl 07.45 kommer det börja välla in barn, föräldrar och ledare :-) - Café, kioskvagn och våffel/popcorn station samlas i cafét på övervåningen i idrottshallen. - Sekretariat, planvärdar, städ/underhåll, parkering samlas nere på planen. - Station Grill startar upp lite senare och samlas utanför idrottshallen vid trappan där grillstationen kommer vara. Titta efter oss i gula västar som tillhör cupledningen och hjälper er komma igång. Ni som har senare pass går direkt till er station för överlämning. Tiderna överlappar för att ni ska hinna få instruktion och överlämning från de som haft passet tidigare. För er som önskar läsa igenom arbetsinstruktioner i förväg så bifogar jag dem här. Ni som är planvärdar kommer också att få lite kompletterande information separat av Jamie. P.S kom ihåg att meddela er cafésamordnare om ni har bytt pass eller anlitat en cafetjej, så att vi har koll på vem som kommer när. med vänliga hälsningar, Styrelsen och cupgrupp genom Helena Engblom F-15 26 apr 2023 0kommentarer
  • Visa fler nyheter