Avbryt

E-post kansli@ojersjoif.se
Orgnr 855101-4171
Kontonr 5274-3960
Öppettider Kansli: kansli@ojersjoif.se Öppetider: v 13-25 - tisdagar kl 16-19 v 26-33 - sommaruppehåll v 34-50 - måndag+onsdag 8-16, tisdag+torsdag 11-19
BBK/ÖIF - Herrlag

Om Öjersjö IF

Historia:
En förening som startade med att fyra gubbar i Öjersjö, som hade döttrar i samma klass, bestämde sig för att starta Öjersjö IF. Detta gjorde vi hemma i Björn Larssons Kök på Rävstigen i Öjersjö
Närvarande var:
Staffan Lindahl
Göran Karlsson (tyvärr borta sedan några år)
Och undertecknad

Av dessa bor fortfarande Staffan Lindahl och jag (Kalle Rasmusson) kvar i Öjersjö och kan glädjas åt den utveckling som Öjersjö IF har genomgått. Vi började som ett tjejlag med Björn Larsson som tränare och matcherna spelades på en grusplan vid Öjersjö Storegård (numer är denna lilla plan belagd med konstgräs). Ganska snabbt lockade denna satsning till sig fler och fler flickor. Efterhand startades också pojklag.Tidigt engagerades sig också Mikael Hanwik som då bodde i Torbjörn Nilsson gamla hus på Älgstigen. Han säkerställde att hemmamatcherna blev en riktig familjeupplevelse med bland annat grillning och blev sedermera också tränare för de äldsta flickorna när de tog steget till juniorer

Efter några år behövde vi få till en riktig fotbollsplan och uppdraget att realisera detta föll på mig. Många och långa diskussioner om lämplig placering var upp med Partille Kommun som framförallt då företräddes av Mats Grauers (numer ordförande i Frölunda Hockey).Slutligen enades vi om den nuvarande placeringen. Kommunen gillade inte placeringen eftersom det var gammal sankmark, varför man tvingades schakta bort några meter torv.
Detta resulterade i att vi har lite naturliga läktare runt planen.
Från början var det också planerat att bli två fotbollsplaner
- En konstgräs
- En naturgräs ungefär där det nya dagiset nu finns
Några av barackerna som finns runt planen skänktes av Magnus Claesson på Norra Örjansvägen i anslutning till att han byggd nytt på en gammal sommarstuge tomt. Nuvarande klubbhus skapades av Björn Larsson som på dagar,kvällar och nätter snickrade och stod i.

Färgerna till klubbdräkten inspirerades av Kåsjön och därför Vitt och Blått. Den ursprungliga ”loggan” var en illustration av Kåsjö, numer ersatt med en fotboll. Nu finns en välfungerande verksamhet som vi grundare med glädje kan betrakta utifrån. Det har funnits turbulenta tider i Öjersjös historia. Men känns nu som mer stabilt.

Fortsätt så och fortsatt lycka till!

Vänligen …./ Kalle Rasmusson